< Alle onderwerpen
Print

Mineralen

Wat zijn mineralen?

Mineralen zijn net als vitamines belangrijk voor onze gezondheid, maar leveren geen energie. Een teveel aan mineralen kan schadelijk zijn voor de gezondheid. In Nederland komen mineralen tekorten bijna niet voor. In Nederland krijgen we gemiddeld teveel natrium binnen, via zout. Veel mensen voegen veel extra zout toe aan hun eten. Terwijl veel voeding standaard al erg veel zout bevat. Je hoeft dus niet altijd extra veel toe te voegen. 

Voorbeelden van mineralen:
  • Magnesium
  • Calcium
  • Fosfor

Welke mineralen heb je nodig?

De mineralen die je lichaam nodig heeft zijn:

  • Calcium
  • Magnesium
  • Fosfor
  • Kalium
  • Natrium
  • Chloor

Waar kan je mineralen uit halen?

Hieronder enkele voorbeelden waar je mineralen uit kan halen.

Calcium: komt vooral voor in zuivelproducten zoals melk en kaas.

Magnesium: komt voor in veel voedingsproducten. Voorbeelden zijn: Cacao, bittere chocolade, schelpdieren of bijvoorbeeld garnalen.

Fosfor: komt bijna in alle voedingsproducten voor. Melk, vis, vlees en aardappelen bevatten relatief veel fosfor.

Een tekort aan mineralen is dus bijna niet mogelijk. Als dit wel zo is kan je wel sneller ziektes krijgen waar je goed voor moet oppassen. Een gebalanceerd voedingspatroon is dus erg belangrijk om fit en gezond te blijven.

Op ons Youtube kanaal kan je nog veel meer oefeningen en uitvoeringen zien. Hier delen wij ook video’s die te maken hebben met training, voeding, stress en slaap.

In onze kennisbank kan je erg veel artikelen vinden over training, voeding, slaap en stress. Wij streven er naar om onze kennisbank zo vaak mogelijk te updaten. Ook delen wij op ons blog allerlei artikelen die te maken hebben met het krijgen of hebben van een fitte leefstijl.

Als jij bepaalde fitness termen of artikelen graag zou willen zien kan je ons altijd een berichtje op social media sturen.

Dit kan via Facebook of Instagram, ook kan je reageren onder één van de blogs.

Vorige Spoorelementen
Volgende Vitamines
Inhoudsopgave