< Alle onderwerpen
Print

Micronutriënten

Wat zijn micronutriënten?

Micronutriënten zijn voedingsstoffen die je vaak in kleinere hoeveelheden binnenkrijgt. Nutriënten is eigenlijk een ander woord voor voedingsstoffen. Je hebt hier de micro en macro versie van. De macronutriënten krijg je dus vaak in grote hoeveelheden binnen. Als je aan krachttraining doet zijn micronutriënten erg belangrijk.

Voorbeelden van micronutriënten:

  1. Vitamines.
  2. Mineralen.
  3. Spoorelementen.

Waarvoor dienen deze voedingsstoffen?

Vitamines: zijn voedingsstoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn nodig voor een normale groei en ontwikkeling om gezond te blijven. Ze leveren geen energie.Het lichaam kan ze vrijwel niet zelf aanmaken. Vitamines kunnen ook helpen tegen verhoging van je weerstand en het verlagen van kans op ziektes. Ook kunnen vitamine supplementen een goede aanvulling zijn op een voedingspatroon. Zeker als je aan het cutten kunnen deze extra van pas komen.

Voorbeelden van vitamines:
  • A
  • B
  • C
  • D

Mineralen: zijn belangrijk voor onze gezondheid, maar leveren geen energie. Een teveel aan mineralen kan schadelijk zijn voor de gezondheid.

Voorbeelden van mineralen:
  • Magnesium
  • Calcium
  • Fosfor

Spoorelementen: zijn mineralen waar het lichaam weinig van nodig heeft. Grote hoeveelheden kunnen schadelijk voor de gezondheid zijn.

Voorbeelden van spoorelementen:
  • Zink
  • Jodium
  • Koper

Op ons Youtube kanaal kan je nog veel meer oefeningen en uitvoeringen zien. Hier delen wij ook video’s die te maken hebben met training, voeding, stress en slaap.

In onze kennisbank kan je erg veel artikelen vinden over training, voeding, slaap en stress. Wij streven er naar om onze kennisbank zo vaak mogelijk te updaten. Ook delen wij op ons blog allerlei artikelen die te maken hebben met het krijgen of hebben van een fitte leefstijl.

Als jij bepaalde fitness termen of artikelen graag zou willen zien kan je ons altijd een berichtje op social media sturen.

Dit kan via Facebook of Instagram, ook kan je reageren onder één van de blogs.

Vorige Vitamines
Volgende Macronutriënten
Inhoudsopgave