< Alle onderwerpen
Print

Isolatie oefeningen

Wat zijn isolatie oefeningen?

Het zijn oefeningen waarbij je één spier tegelijk getraind. Ze zijn super effectief als je dus een spier wilt isoleren. Het grote probleem is vaak dat mensen te veel hierop focussen waardoor ze veel tijd kwijt zijn aan hun workout. Als je 1 spier traint kan je wel beter focussen op het daadwerkelijk aanspannen van deze spier. 

Voorbeelden van isolatie oefeningen:

1. Bicep curl

2. Tricep rope extension

3. Leg extension

Wij zouden aanraden om een groot gedeelte van je oefeningen uit compound oefeningen in combinatie met isolatie oefeningen. Meestal start je met de compound oefeningen omdat deze het meeste energie vragen en je hiermee meerdere spieren traint. Je kan dus ongeveer 80% van je workout laten bestaan uit compound oefeningen en 20% opvullen met oefeningen om te isoleren. 

Voordelen van isolatie oefeningen:

  1. Je erg goed focussen op 1 spier, bij compound oefeningen werken er vaak meerdere spieren tegelijk mee.
  2. Het is vaak minder gevoelig voor beginnende sporters.
  3. Vaak minder kans op blessures en je kan om je blessure heen trainen.
  4. Je hersteld sneller doordat je minder spieren aanspreekt.
  5. Extra focus leggen op spieren die achterstand hebben op jouw andere spieren. 

Op ons Youtube kanaal kan je nog veel meer oefeningen en uitvoeringen zien. Hier delen wij ook video’s die te maken hebben met training, voeding, stress en slaap.

In onze kennisbank kan je erg veel artikelen vinden over training, voeding, slaap en stress. Wij streven er naar om onze kennisbank zo vaak mogelijk te updaten. Ook delen wij op ons blog allerlei artikelen die te maken hebben met het krijgen of hebben van een fitte leefstijl.

Als jij bepaalde fitness termen of artikelen graag zou willen zien kan je ons altijd een berichtje op social media sturen.

Dit kan via Facebook of Instagram, ook kan je reageren onder één van de blogs.

Vorige Progressive overload
Volgende Range of motion
Inhoudsopgave