< Alle onderwerpen
Print

Excentrisch

Wat is excentrisch?

Excentrisch is een beweging waarbij de spier gaat strekken. Ter voorbeeld kan je een bicep curl nemen. Als je de dumbbell terug laat zakken van gespannen positie. Naast excentrisch heb je ook nog een isometrische en concentrische beweging. 

Voordelen van excentrisch trainen:
  • Het is een effectieve manier van trainen. Doordat je met minder gewicht veel schade kan toebrengen aan je lichaam. 
  • Je kan meer spiermassa van krijgen door extra te letten op de excentrische fase.
  • Je kan meer spanning creëren op je lichaam.

Is excentrisch trainen effectief?

Zeker. Wel wordt vaak een excentrisch tempo te snel uitgevoerd terwijl er veel winst valt te pakken. Focus op een excentrische fase van 2-4 secondes en je kan extra veel spanning op je spieren brengen. Hoe meer spanning je krijgt op je spieren, hoe meer spiervezels je kan aanspreken. Te weinig mensen gebruiken deze fase effectief en dit is erg zonde. Als je het tempo gaat vertragen met 2-4 secondes is het wel belangrijker dat je minder gewicht gaat gebruiken. Als jij meer spanning op je lichaam brengt heb je ook minder gewicht nodig en heb je ook minder kans op blessures.

Op ons Youtube kanaal kan je nog veel meer oefeningen en uitvoeringen zien. Hier delen wij ook video’s die te maken hebben met training, voeding, stress en slaap.

In onze kennisbank kan je erg veel artikelen vinden over training, voeding, slaap en stress. Wij streven er naar om onze kennisbank zo vaak mogelijk te updaten. Ook delen wij op ons blog allerlei artikelen die te maken hebben met het krijgen of hebben van een fitte leefstijl.

Als jij bepaalde fitness termen of artikelen graag zou willen zien kan je ons altijd een berichtje op social media sturen.

Dit kan via Facebook of Instagram, ook kan je reageren onder één van de blogs.

Vorige Isometrisch
Volgende Concentrisch
Inhoudsopgave