< Alle onderwerpen
Print

Cortisol

Wat is cortisol?

Cortisol is een hormoon in je lichaam. De aanmaak van cortisol is een reactie op angst- of stressprikkels. Vandaar de term stresshormoon.

Wat doet het in het lichaam?

Cortisol is een hormoon dat, vooral in grote hoeveelheden zoals stress, zorgt voor de afbraak van spieren. Daarom is het erg belangrijk om tijdens jouw proces dat je traint dit hormoon zo laag mogelijk probeert te houden. 

Wat verlaagt cortisol?

Vooral genoeg slaap en rust verlaagd cortisol. Een betere mindset zal hier ook zeker mee helpen. Rustig over dingen nadenken en goed reflecteren op situaties.

Hoe kan ik mijn cortisol verlagen?

  1. Slapen. Slapen is het belangrijkste wat je doet. Dit bepaald ook grotendeels de keuzes die je maakt overdag. Iemand die minder goed slaap heeft vaak minder focus en concentratie. Ook worden de keuzes op het gebied van voeding vaak een stuk minder.
  2. Goede ademhalingsoefeningen + meditatie. Dit kan je erg tot rust brengen. Zeker ook als een goede start jouw dag of een perfecte afsluiter na een lange dag.
  3. Eet minder suiker.
  4. Beweeg meer. Bewegen is super belangrijk, hierdoor kan je zowel aan je gedachtes als lichaam werken.
  5. Ontspan meer, als je veel bezig bent heb je ook veel rust nodig.
  6. Drink zwarte thee.
  7. Drink genoeg water en vooral als je hierbij ook sport. Tijdens het sporten verlies je veel vocht, dit moet je goed aanvullen.

Op ons Youtube kanaal kan je nog veel meer oefeningen en uitvoeringen zien. Hier delen wij ook video’s die te maken hebben met training, voeding, stress en slaap.

In onze kennisbank kan je erg veel artikelen vinden over training, voeding, slaap en stress. Wij streven er naar om onze kennisbank zo vaak mogelijk te updaten. Ook delen wij op ons blog allerlei artikelen die te maken hebben met het krijgen of hebben van een fitte leefstijl.

Als jij bepaalde fitness termen of artikelen graag zou willen zien kan je ons altijd een berichtje op social media sturen.

Dit kan via Facebook of Instagram, ook kan je reageren onder één van de blogs.

Vorige Melatonine
Inhoudsopgave