< Alle onderwerpen
Print

Concentrisch

Wat is concentrisch?

Concentrisch is een beweging waarbij de spier gaat samentrekken. Als de spieren samen knijpen komt er spanning op de spieren. Ter voorbeeld kan je een bicep curl nemen. Als je de dumbbell naar je toe brengt gaat de spier samentrekken. Naast concentrisch heb je ook nog een isometrische en excentrische beweging. 

Voordelen van concentrisch trainen:
  • Het is de klassieke manier van trainen.
  • Spieren trekken goed samen. De spieren worden samengetrokken waardoor je sneller spanning voelt op de spieren. Bij andere bewegingen kan je dit minder snel hebben. 
  • Het is vaak makkelijk aan te leren omdat dit de eerste beweging is die je gaat doen. 

Is concentrisch trainen effectief?

Zeker. Wel wordt vaak een concentrisch tempo te snel uitgevoerd. Waardoor je minder spanning voelt tijdens het uitoefenen van de oefening. Speel dus met een tempo en probeer verschillende tempo’s uit om je lichaam te blijven prikkelen. Zodra je het tempo zal verlagen kan het gewicht ook iets afnemen. Als je minder gewicht op je gewrichten brengt krijg je ook minder last van je gewrichten. Hierdoor kan je eventueel minder snel blessures krijgen. Je hebt het meeste vooruitgang als je zo min mogelijk blessures hebt.

Op ons Youtube kanaal kan je nog veel meer oefeningen en uitvoeringen zien. Hier delen wij ook video’s die te maken hebben met training, voeding, stress en slaap.

In onze kennisbank kan je erg veel artikelen vinden over training, voeding, slaap en stress. Wij streven er naar om onze kennisbank zo vaak mogelijk te updaten. Ook delen wij op ons blog allerlei artikelen die te maken hebben met het krijgen of hebben van een fitte leefstijl.

Als jij bepaalde fitness termen of artikelen graag zou willen zien kan je ons altijd een berichtje op social media sturen.

Dit kan via Facebook of Instagram, ook kan je reageren onder één van de blogs.

Vorige Excentrisch
Volgende Progressive overload
Inhoudsopgave