< Alle onderwerpen
Print

Bulken

Wat is bulken?

Bulken is een term die vaak gebruik wordt in de fitness wereld. Het betekent dat je zoveel mogelijk spiermassa wilt aankomen en zo min mogelijk vet. Met bulken hanteer je een calorie-overschot met jouw voeding. Dit houdt in dat je meer calorieën binnenkrijgt dan dat je verbrandt.

Voorbeelden van bulken:

1. Lean bulk = een klein calorie-overschot hanteren van 100-300 calorieën boven jouw onderhoud.

2. Dirty bulk = een groot calorie-overschot hanteren van 500+ calorieën boven jouw onderhoud.

Voordelen van een lean bulk:

  1. Je komt minder vet aan waardoor je minder lang hoeft droog te trainen.
  2. Vaak krijg je betere voedingsstoffen binnen.
  3. Bouwt meer spiermassa op omdat je vetpercentage vaak relatief laag blijft.

Nadelen van een lean bulk:

  1. Je ziet en voelt vaak minder snel resultaat.
  2. Het duurt langer, je hebt meer geduld nodig.

Voordelen van een dirty bulk:

  1. Je zal erg snel veel sterker worden.
  2. Je spieren zullen in volume erg toenemen.

Nadelen van een dirty bulk:

  1. Je komt vaak erg veel vet aan, hierdoor moet je vaak langer afvallen.
  2. Eten kan je erg gaan tegenstaan.
  3. Het is niet altijd even gezond.

Op ons Youtube kanaal kan je nog veel meer oefeningen en uitvoeringen zien. Hier delen wij ook video’s die te maken hebben met training, voeding, stress en slaap.

In onze kennisbank kan je erg veel artikelen vinden over training, voeding, slaap en stress. Wij streven er naar om onze kennisbank zo vaak mogelijk te updaten. Ook delen wij op ons blog allerlei artikelen die te maken hebben met het krijgen of hebben van een fitte leefstijl.

Als jij bepaalde fitness termen of artikelen graag zou willen zien kan je ons altijd een berichtje op social media sturen.

Dit kan via Facebook of Instagram, ook kan je reageren onder één van de blogs.

Vorige Cutten
Volgende Koolhydraten
Inhoudsopgave