7 voordelen van genoeg water drinken

7 voordelen van genoeg water drinken

Ben jij benieuwd naar 7 voordelen van genoeg water drinken?

In deze blog leg ik je 7 voordelen van genoeg water drinken uit. Iedereen weet het bijna wel maar toch vergeten veel mensen genoeg te drinken. Het menselijk lichaam bestaat voor een groot gedeelte uit water. Het lichaam van vrouwen bestaat gemiddeld voor 52% uit vocht en dat van mannen voor 63%. Baby’s bestaan zelfs voor 75% uit vocht. Zo zie je eigenlijk al gelijk dat het van groot belang is om genoeg vocht binnen te krijgen, zeker als je ook veel vocht afdrijft zoals met sporten of zweten. Ik zelf ben er ook schuldig aan om soms niet genoeg te drinken, dit is erg zonde want genoeg water drinken heeft zeker voordelen en die ga ik in deze blog uitleggen. 

Als eerst is het misschien om wat tips te geven hoe je makkelijker meer kunt gaan drinken. Zodat je ook daadwerkelijk meer gaat drinken.

Hoeveel water moet je eigenlijk drinken?

Een gezonde volwassene heeft ongeveer 35 ml water per dag per kilogram lichaamsgewicht nodig. Deze richtlijn wordt u aanbevolen door wetenschappelijke organisaties. Een persoon van 50 kilo heeft dus 1,7 liter nodig, bij 60 kilo 2,1 liter, bij 70 kilo 2,4 liter en bij 80 kilo 2,8 liter. Neem als vuistregel: hoe meer u weegt, hoe meer water u nodig heeft. Dit zijn natuurlijk richtlijnen en elk individu heeft een eigen indeling qua leven. Zo sport de 1 meer dan de ander.

1. Drink een glas water als je opstaat.

Als je bij het opstaan gelijk al wat water neemt zal dit alleen maar helpen. Je moet ook niet vergeten dat je net 8 uur (hopelijk) hebt geslapen en daardoor wat kan uitdrogen. Het belangrijkste om dit te verhelpen is dan om iets te drinken als je opstaat. Veel mensen denken dat ze honger hebben als ze opstaan, maar vaak is dit de neiging naar vocht. Zet dus een glas neer zodat je gelijk een vliegende start van de dag hebt.

2. Zet een grote water fles in je zicht.

Hoe vaker je iets ziet, hoe meer je eraan denkt. Als jij tijdens het werken of studeren constant water ziet moet je er steeds aan denken. Een grote water fles kan er bij helpen om constant een beetje te te drinken. Wij zelf gebruiken daarvoor de: GF Ultimate XL-Bottle.

3. Zet ‘drink reminders’. 

Tegenwoordig kunnen telefoons alles en kan je ook makkelijker wekkers zetten om even wat water te drinken. Zo kan je instellen dat je elke 1-2 uur wat wil drinken zodat je het niet vergeet.

4. Drink bij elke maaltijd een glas water.

Veel mensen vergeten dit, maar eigenlijk is het heel makkelijk om ieder geval bij elke maaltijd die je eet een glas water te drinken. Hierdoor krijg je niet alleen je water binnen, maar zit je ook nog voller omdat je water helpt met vol zitten.

Nu je weet hoe je eventueel weer iets makkelijker wat kunt binnenkrijgen is het tijd voor 7 voordelen van genoeg water drinken.

1. Houdt het vochtbalans op peil

Zoals ik net al aangaf bestaat het lichaam uit veel vocht. En verlies je gedurende dag ook veel vocht als je bijvoorbeeld aan het sporten of zweten bent. Hierdoor is het eigenlijk noodzakelijk om dit weer aan te vullen met water. In eten kan er uiteraard ook vocht zitten zo zit er bijvoorbeeld in veel fruit ook veel vocht zoals bij watermeloen.

2. Bevordert je fysieke prestaties

Tijdens het sporten en of extreme hitte ligt uitdroging op de loer. Het is daarom belangrijk om dan vocht te blijven aanvullen. Uitdroging zou kunnen ontstaan wanneer je circa 2% van je vochtniveau verliest. Zo kan dit verandering in lichaamstemperatuur geven, verminderde motivatie om te beweging en een inspanning kan extra zwaar voelen. Daarom is het dus belangrijk om genoeg te drinken als jij optimale fysieke prestaties wilt.

Bekijk de nieuwe kleding collectie van GF >>

3. Verminderd vermoeidheid

Veel mensen ervaren dagelijkse vermoeidheid. Dit kan natuurlijk super veel oorzaken hebben zoals te weinig slaap, veel stres, onhandige voedingskeuzes. Ook kan het drinken van water hier invloed op hebben. Het vochtniveau in je hersenen beïnvloedt je hersenen. Vaak zorgen mensen niet zo heel erg goed voor zichzelf en komen hier pas achteraf achter en gaan er dan pas aan doen. Het is dus belangrijk om goed voor je eigen lichaam te zorgen als je niet met teveel klachten wil lopen.

4. Kan helpen en ondersteunen bij het afvallen

Naast alle belangrijke functies van water drinken vult het ook je lichaam. Bij afvallen is een vol en verzadigd gevoel erg belangrijk. Water is dus super tijdens het afvallen en bevat uiteraard ook 0 calorieën. Veel mensen onderschatten de voordelen van water tijdens het afvallen en drinken het te weinig.

5. Water verwijdert gifstoffen

Water spoelt gif en afvalstoffen uit je lichaam en transporteert voedingsstoffen. Het is een natuurlijk glijmiddel. Het houdt bijvoorbeeld ook je dikke darm vochtig. Hierdoor verzacht bijvoorbeeld je ontlasting. Water helpt dus bij veel processen in het menselijk lichaam en is noodzakelijk om goed te blijven aan te vullen. 

6. Voorkomt spierkrampen

Als je vaak last hebt van spierkrampen kan het drinken van genoeg water helpen om dit te verminderen. Zeker als je aan krachttraining doet is het extra belangrijk om genoeg water te drinken. Spieren zijn constant in ontspanning en samentrekking. Als je geen krampen wil kan genoeg water drinken helpen. Magnesium kan hier eventueel ook goed bij helpen en goede nachtrust natuurlijk ook. Hierdoor ben je in het algemeen fitter en alerter en is je lichaam meer belastbaar.

7. Verlaagt de bloeddruk

1 van de makkelijkste manieren om je bloeddruk te verlagen is door genoeg water te drinken. Als je lichaam te weinig vocht binnenkrijgt gaat het natrium vasthouden. Je lichaam gaat dan het vocht pakken wat er nog is en als dit dan te lang duurt droog je uit. Hierdoor ga je bijvoorbeeld minder zweten of plassen. Je hart gaat hierdoor harder werken waardoor je bloeddruk omhoog gaat.

Als jij opzoek bent naar hulp met jouw voeding en training kunnen wij jou helpen om de gewenste resultaten te behalen. Samen met ons team hebben wij een online coaching methode ontwikkeld die jou perfect kan helpen.

transformatie iwan giavarrafitness

Conclusie

Het drinken van genoeg water heeft dus eigenlijk alleen maar voordelen. En is extra belangrijk zeker als je veel in beweging bent, sport, zweet en extreme hitte is.

Nu jij 7 voordelen van genoeg water drinken weet. Kan je aan de slag om jouw doelen te gaan behalen. Als jij nog een vraag hebt kan je deze hieronder stellen of mij een bericht sturen op Facebook of Instagram. In onze GF Academy kan je nog meer leren over training, voeding, stress en slaap. Dit is de nummer 1 plek om meer te leren over deze onderwerpen.

Related Posts

No Comments

Leave a Comment

Your email address will not be published.