5 tips om makkelijker achter jouw caloriebehoefte te komen

5 tips om makkelijker achter jouw caloriebehoefte te komen

Ben jij benieuwd naar 5 tips om makkelijker achter jouw caloriebehoefte te komen?

In deze blog lees je 5 tips om makkelijker achter jouw caloriebehoefte te komen. Vroeger, maar ook zeker nu nog steeds denken veel mensen dat producten het belangrijkste zijn om te bepalen of je aankomt of afvalt. Dit is helaas niet zo en gaat allemaal om calories in vs calories out. Uiteraard hebben producten wel waarde en zijn deze erg belangrijk voor je gezondheid en ook bijvoorbeeld de mate van verzadiging. Alleen je hoeft producten niet perse in te delen op ‘gezond’ en ‘ongezond’. De hoeveelheden bepalen vaak of iets ‘gezond’ of ‘ongezond’ is. Daarom hoef je bij geen enkel voedingspatroon ook producten te skippen.

Dit is vaak eerder een marketing ‘truc’ dan dat het echt nodig is. Ze willen vooral dat je een bepaald ‘dieet’ gaat volgen, terwijl je eigenlijk gewoon kleine aanpassingen moet doen in jouw huidige leefstijl. Dit kan je het beste op zo een rustig mogelijke manier doen zodat de veranderingen niet te heftig voor jou zijn. Je moet proberen het allemaal niet zo snel mogelijk te willen, maar zorgen dat je het vooral volhoudt. Want degene die het kan volhouden behaald meestal de meeste resultaten. Als jij dus beter weet wat echt jouw caloriebehoefte is kan je veel makkelijker zo effectief mogelijk jouw doel behalen. Daarom in deze blog 5 tips om makkelijker achter jouw caloriebehoefte te komen.

Hoe start je?

1. Bereken jouw caloriebehoefte met een calculator of formule.

Op internet kan je veel calculators en formules vinden. Dit kan best wel verwarrend zijn. Een calculator of formule berekend altijd een bepaald getal wat jouw behoefte voor een bepaald doel zou zijn. Let op, dit is altijd een schatting. Wij hebben een handige calculator gemaakt waarin jij caloriebehoefte kunt berekenen. Ik wil mijn caloriebehoefte berekenen. Zorg ervoor dat jij de juiste getallen invoert anders komen er constant andere getallen uit.

2. Ga deze schatting testen in de praktijk.

Om er achter te komen wat echt jouw behoefte is moet je dit gaan testen in de werkelijkheid. De schatting en de werkelijkheid kunnen erg verschillen. Het kan ook zijn dat jij bijvoorbeeld denk dat je erg actief bent, maar dat dit eigenlijk in de realiteit erg meevalt. Dit kan natuurlijk ook andersom zijn. Test dit serieus uit voor 1-2 weken en als dit niet overeenkomt dan kan je een ander calorie aantal gaan testen. Je moet het zien als trial and error. Het gaat bijna nooit in 1 keer goed. Ook is het goed om het calorie aantal aan te passen als iets te snel gaat. Hiermee bedoel ik dat je of te snel aankomt of afvalt.

Als je te snel afvalt dan verlies je ook veel spiermassa en als je te snel aankomt zal je ook veel vet aankomen. Geduld is zo ongeveer het belangrijkste om jouw doelen op een effectieve manier te behalen. Veel mensen willen zeker hun doel behalen, maar missen het geduld om dit in kleine stapjes te doen.

3. Ga jouw calorieën bij houden in een app.

Als jij beslist om je caloriebehoefte die je hebt geschat niet te gaan bijhouden dan blijft het alsnog een schatting. Het klinkt een beetje cliché, maar meten = weten. Als jij maximale resultaten wilt zal je zo goed mogelijk moeten weten wat er in en uit jouw lichaam gaat. Tegenwoordig kan je op een hele makkelijke manier jouw voeding bijhouden in een app. In Food of Myfitnesspal kan je alles makkelijk bijhouden. Hierdoor word je ook nog eens bewust van wat je allemaal eet. Veel mensen schrikken als ze zien wat ze allemaal eten.

Dit hoef je niet voor eeuwig te doen, maar dit geeft je wel een veel beter inzicht in wat je nou allemaal doet. Ik zeg altijd verwacht geen 100% resultaat bij 50% inzet. Voeding is zo ongeveer het belangrijkste waar op je moet letten. In het begin kan dit lastig zijn, maar dit kan je wel gelijk erg veel opleveren.

Als jij opzoek bent naar hulp met jouw voeding en training kunnen wij jou helpen om de gewenste resultaten te behalen. Samen met ons team hebben wij een online coaching methode ontwikkeld diejou perfect kan helpen.

transformatie iwan giavarrafitness

4. Ga jouw voeding afwegen.

Dit is niet het leukste om te doen, maar zoals net al aangeven met half werk bereik je ook halve resultaten. Als jij echt erachter wil komen wat jouw caloriebehoefte is dan zal je moeten weten hoeveel calorieën je eet. Als je het niet afweegt en schat hoeveel iets heeft dan zit je er bijna altijd naast. Dit is normaal, maar wel zonde. Veel producten hoef je niet te wegen omdat dit al duidelijk op de verpakking staat hoeveel het is, maar bij bijvoorbeeld producten zoals rijst of pasta is dit erg handig. Zo kan het al honderden calorieën schelen als je iets weegt in plaats van schat. Met schatten is het dus eigenlijk niet mogelijk om echt te weten wat jouw caloriebehoefte is. 

5. Ga jouw beweging bijhouden.

Het is erg lastig om erachter te komen hoeveel calorieën jij nou exact verbrandt, maar dit heeft natuurlijk wel erg veel invloed op caloriebehoefte. Extra bewegen kan erg helpen bij het afvallen/cutten, maar kan soms lastiger zijn bij het aankomen/bulken. Zorg ervoor dat jij dus ongeveer weet wat jij doet en ga dit ook weer testen. Dit heeft erg veel invloed op jouw caloriebehoefte dus daarom is dit belangrijk om ongeveer te weten.

Conclusie

Jouw caloriebehoefte is dus erg belangrijk voor jouw doel. Daarom is het belangrijk om zo goed mogelijk te meten en te weten wat jouw behoefte nou is. Hierdoor kan je pas echt jezelf op maat helpen.

Nu jij 5 tips om makkelijker achter jouw caloriebehoefte te komen weet. Kan je aan de slag om jouw doelen te gaan behalen. Als jij nog een vraag hebt kan je deze hieronder stellen of mij een bericht sturen op Facebook of Instagram. In onze GF Academy kan je nog meer leren over training, voeding, stress en slaap. Dit is de nummer 1 plek om meer te leren over deze onderwerpen.

Related Posts

No Comments

Leave a Comment

Your email address will not be published.